In Dutch only



12 november 2015
Visie op lange sluitertijd fotografie: het is 90% kijken en slechts 10% techniek

Visie, tips en adviezen. Dit is een weergave van een gastblog op PhotoFacts.nl


Paved to Infinity


Fotografie met lange sluitertijden mag zich verheugen in een grote populariteit: ik zie veel foto’s voorbij komen. Goede lange sluitertijden foto’s laten zien dat het véél meer is dan een technisch kunstje – de techniek is slechts een hulpmiddel. Je ziet hier een andere fotografische benadering, met een eigen creatieve visie. Over techniek is op internet veel te vinden, maar slechts weinig over de visie achter deze manier van fotograferen. In dit blog geef ik een eerste aanzet op mijn visie van lange sluitertijden fotografie.
Goede voorbeelden van die andere benadering van lange sluitertijden fotografie (ook wel long exposure photography genoemd) vind je in het werk van bijvoorbeeld Michael Kenna, Josef Hoflehner en Michael Levin. Fotografen die hun sporen in de kunstwereld ruimschoots verdiend hebben. In hun onderwerp- en themakeuze, maar ook in hun composities gaan zij heel anders te werk dan in de reguliere landschapsfotografie. Kijk maar eens naar hun foto’s, maar zoek op internet ook naar interviews met deze fotografen, het zal je zeker inspireren.

Abstractie, vereenvoudiging en minimalisme
Vaak wordt lange sluitertijden fotografie benaderd vanuit de normale landschapsfotografie. Van een landschap wordt dan een lange sluitertijd foto gemaakt. In mijn ogen werkt dat meestal niet, dat wordt vrijwel nooit een interessant beeld. Lange sluitertijdenfotografie is écht een hele andere beeldtaal. Het is vaak een vorm van abstractie en vereenvoudiging. Bijna altijd zijn sterke lange sluitertijden foto’s beelden waar relatief weinig in staat. Het is de kunst van het weglaten.
Om dat goed te kunnen is een combinatie van vooraf goed nadenken over je foto en het beheersen van de techniek belangrijk. Begin met een andere manier van kijken. Ga al uit van een minimalistisch idee. Het gebruik van lange sluitertijden kan dat ondersteunen en versterken. Bijvoorbeeld bij water, normaal iets waar beweging in zit zoals rimpelingen, waar heel veel beeldinformatie in zit. Met een lange sluitertijd vlakt dat water helemaal uit. Het wordt één grote lege vlakte; het wordt negatieve ruimte. En datgene wat dan in de compositie over blijft krijgt veel meer de nadruk. Dat wordt duidelijk in de foto van de mosselbanken in noordwest Frankrijk (Voleurs des Moules). In deze foto was het ook heel belangrijk dat er niets is dat de harmonie in het beeld verstoort.


Voleurs des Moules


Lange sluitertijden: kijk en leer van anderen
Kijk vooral veel naar werk van anderen, zoals de fotografen die ik in het begin heb genoemd. Ook via Google en op Facebook zijn veel lange sluitertijdenfotografen te vinden. Kijk naar de goede fotografen en wat zij doen. Wat voor soort beelden maken ze? Wat maakt hun werk anders? Waar zit de kracht in? Waarom werkt iets en waarom werkt iets anders niet? Door te kijken wat anderen doen, kun je ontzettend veel leren - dit geldt natuurlijk voor elke tak van fotografie. Het kan je op weg helpen en helpt je kritisch naar je eigen werk te kijken.
Water, wolken of bewegende objecten als auto’s komen veel in lange sluitertijd fotografie voor. Maar denk ook aan bomen of riet dat de door wind beweegt, waardoor er een ander effect ontstaat. Een voorbeeld van bewegend riet vind je in de foto van het IJsselmeer (Makkum I)


Makkum I


Gereedschapskist
Techniek is relevant, zonder de techniek lukt het niet. Maar het is maar een heel klein stukje. Lange sluitertijden fotografie is naar mijn mening 90% kijken en 10% techniek. Ik vergelijk het wel eens met een timmerman die een gereedschapskist heeft die hij blindelings kan gebruiken. Als hij iets maakt, weet hij zonder er bij na te denken, wat hij eruit moet pakken. Dat geldt voor lange sluitertijd ook.
Het blindelings beheersen van de techniek is essentieel. Ik heb mijzelf een systematische manier van werken aangeleerd en die pas ik nog steeds toe, ik sla nooit een stap over. Ik hoef me alleen nog maar te focussen op het kijken en het zien. Daardoor hoef ik niet meer over de techniek na te denken, het wordt routine. Heel in het kort komt die werkwijze op het volgende neer:
• De camera staat volledig op handmatig
• Ik zorg dat ik een goed belichte foto zonder grijsfilter maak, met een histogram dat op de plaats ligt waar ik het wil hebben. Dit is mijn referentiefoto
• Dan reken ik de sluitertijd door als ik de grijsfilter(s) zou plaatsen, zie verderop
• Ik controleer altijd of het histogram van de foto met grijsfilter en lange sluitertijd op dezelfde plek ligt als bij de referentiefoto. Zoniet, dan stuur ik bij door de sluitertijd te verkorten of verlengen.

Lange sluitertijden is geen werkelijkheid
Lange sluitertijden fotografie begint voor mij met een sluitertijd van 15 of 30 seconden en langer. Dan kun je bijvoorbeeld heel mooi met lichtstrepen werken van bewegende objecten zoals auto’s. Daar kun je aparte effecten mee creëren. Met lange sluitertijden maak je een beeld dat niet meer overeenkomt met de werkelijkheid. Want in werkelijkheid zie je geen strepen, je ziet auto’s of lichtpuntjes. Je gaat dat interpreteren en verwerken naar een beeld waarvan je vooraf probeert een voorstelling te maken. Welke lichtpatronen krijg je bijvoorbeeld als die auto ’s in je beeld bewegen? Welke lijnen ontstaan daar? Dan kan het heel interessant zijn als die auto’s op een weg rijden waar een bocht in zit. Dan krijg je geen rechte lichtstreep, maar een licht streep met een kromming er in. Dat kan hele sterke composities creëren en het is ook nog eens heel leuk om mee te experimenteren.
Fotograaf Martin Stavars is hier een goed voorbeeld van. Hij werkt voornamelijk in steden. Misschien ken je de stadsbeelden van Hongkong met wolkenkrabbers, lichtjes en lichtstrepen van het verkeer. Ook daarbij is abstractie gecreëerd met duidelijke structuren en overzicht.

Fotografeer je gevoel
Wil je aan de slag met lange sluitertijden ? Ga dan eens op zoek naar een bepaald gevoel als je op een plek staat. Welk gevoel komt er bij je boven? Wat maakt indruk op jou? Waarom sta je hier? Waarom vind je iets mooi? Probeer dat eens uit te leggen vanuit een gevoel. Als je dat kunt, kijk dan eens of je dat gevoel kunt fotograferen. Dus niet alleen het ding dat je ziet, maar dat wat het bij jou oproept. Dat is best een uitdaging. Ik zie, als dit bij mensen lukt, dat ze sterkere foto’s maken.
Aan de kust kun je bijvoorbeeld de grootsheid van de zee of oceaan voelen. De leegte. Probeer dan juist niet die ene golfbreker beeldvullend in beeld te brengen. Want dan gaat het niet meer over die leegte, maar over de golfbreker. Laat de golfbreker een visueel element zijn waarmee je de leegte uitbeelt. Die golfbreker kan dan juist klein en nietig zijn (Whispering).


Whispering


Neem de tijd
Heel belangrijk bij lange sluitertijd fotografie: neem de tijd! Te vaak zie ik dat mensen te gehaast zijn. Ze komen, kijken even, nemen de foto en gaan weer weg. Ik ben met gemak een halve dag op een locatie! Zeker ook omdat niet alles zich in één keer aandient. Dit is een hele langzame vorm van fotografie. Heel meditatief. Zet je tas neer en ga eens rustig zitten. Kijk naar wat er om je heen gebeurt. En wat dat met je doet. Iedere foto met een lange sluitertijd kost al best veel tijd. Je bent zo 20 minuten of een half uur bezig.

Verrassingselement
Doordat je met lange sluitertijden werkt, zeker als dit in de minuten loopt, kunnen er dingen gebeuren met het licht. Dingen die je niet ziet, maar die je uiteindelijk wel in je beeld tegenkomt. Er zit een bepaalde mate van onvoorspelbaarheid in en dat vind ik nu juist interessant. Bijvoorbeeld als blijkt dat het aan de horizon veel lichter is dan je had gezien, waardoor er een lichter deel in je beeld ontstaat, dat automatisch de aandacht trekt. Dit kan in je voordeel werken, maar soms ook in je nadeel.
Probeer er achter wat verschillende lengten van sluitertijden doen. Wat gebeurt er met water, met de lucht, met beweging bij 30 seconde, en wat bij 4 minuten. Hier leer je van welk effect bereikt kan worden bij bepaalde sluitertijden. Zo krijg je een creatief instrument in handen. Als ik een bepaald idee van een foto heb, weet ik naar welke sluitertijd ik toe wil werken.

Lange sluitertijd in de stad
Vaak is er bij lange sluitertijden fotografie water en lucht in beeld. Want daar gebeurt iets mee. Ook in steden zoek ik vaak water op, zoals kanalen, grachten of rivieren. Ik kom regelmatig in Parijs en de Seine is een fantastisch onderwerp. Of ik nu in een stad aan het water sta of aan de kust, ik probeer altijd een voorstelling te maken van wat er gebeurt als alle beweging uit het water verdwenen is. Zodat het een stil vlak wordt. Het helpt om je ogen een beetje te sluiten en door je wimpers te kijken. Zo versimpel je de informatie die op je afkomt en visualiseer je wat het gaat worden.
Als je op een locatie werkt waar veel mensen zijn, verdwijnen zij bij sluitertijden van 10 tot 20 minuten uit beeld en houd je een lege straat over. Ga je naar kortere sluitertijden, bijvoorbeeld 10 seconden, dan zie je een soort geesten. Dat kan visueel boeiend zijn, zoals in de foto hieronder van toeristen bij de Eiffeltoren (Tourists).


Tourists


Zwart-wit of kleur fotografie
Doordat je zoekt naar abstractie en vereenvoudiging bij lange sluitertijden, zie je dat in veel gevallen (wel 70 - 80%) wordt gekozen voor zwart wit. Zwart wit is ook al een vorm van abstractie en die twee versterken elkaar. Er zijn echter wel degelijk hele mooie voorbeelden van lange sluitertijden fotografie in kleur. Vaak wordt dan een kleur zó versterkt dat het monochroom wordt. De versterking van zo’n kleur kan aan een foto dan iets toevoegen waardoor het een extra dimensie krijgt en het een boeiend beeld wordt (And at the end, you turn right) Ik zie steeds vaker dat professionele LE-fotografen, die eerst uitsluitend in zwart-wit werkten, nu ook kleur toepassen of er zelfs helemaal naar toe overgaan.


And at the end, you turn right


Lange sluitertijden en grijsfilters
Lange sluitertijd krijg je doordat er weinig licht op de sensor valt. Dan kan op 2 manieren ontstaan. Of je fotografeert als het donker is of je werkt met een grijsfilter (Neutral Density filter, ND filter) waarmee je heel veel licht tegen houdt. Ik werk voornamelijk met grijsfilters. Bij lange sluitertijden fotografie in de vorm zoals ik het doe is een 10-stops filter vaak niet genoeg: meestal heb ik 13 stops of meer nodig om het effect te verkrijgen dat ik graag wil. Dat betekent dat ik meerdere filters achter elkaar zet: ik combineer vaak een 10-stops en 3-stops of zelfs een 10-stops en een 6-stops filter.
Tijdens mijn workshops leer ik de cursisten de door mij ontwikkelde systematische werkwijze aan. Ze maken een opname zonder grijsfilter waarvan de belichting goed is, met een daarbij horende belichtingstijd. Die laat ik ze dan doorrekenen naar een belichtingstijd met de grijsfilters. Door op die manier te werken, komt er beheersing en wordt het geen gokken. Ik zie regelmatig dat mensen er maar een filter opschroeven en gokken wat de belichtingstijd moet worden. Het is essentieel om je de techniek eigen maken, te beheersen en te weten waarom en hoe het werkt. Voorkom dat het “trial and error” wordt - deze techniek laat zich prima beredeneren en berekenen.

Kwaliteit grijsfilters
Er is veel verschil in grijsfilters. Ik heb inmiddels heel wat workshops gegeven en veel filters voorbij zien komen, in veel verschillende kwaliteiten. Er zijn variabele grijsfilters die je kunt verstellen als een soort polaroidfilter – daar kan ik kort over zijn: die werken niet. Dan zijn er grijsfilters van goedkope merken; die zijn optisch niet geweldig en hebben vaak een gigantisch kleurzweem. Als je met zwart-wit wilt werken is de kleurzweem niet echt een punt. Maar de kleurzweem kan soms zo erg zijn dat het in een kleurenbeeld niet meer te corrigeren is. Ik heb inmiddels vele magenta en knalgroene beelden voorbij zien komen. Mijn ervaring met grijsfilters is dat je kwaliteit moet kopen en dat betekent helaas automatisch dat daar een prijskaartje aan hangt.
Er worden door verschillende fabrikanten verschillende aanduidingen gebruikt om de filterfactor aan te geven, die tot veel verwarring en helaas ook tot een verkeerde aankoop kunnen leiden. Het is dus zaak je goed te laten informeren.
Lange sluitertijden fotografie: een rekenvoorbeeld
Je bent op een dag aan het fotograferen die half bewolkt is: er is een redelijke hoeveelheid licht. Je begint zonder grijsfilter. Stel dan dat je bij een gekozen ISO waarde en een bepaald diafragma op een belichtingstijd van 1/125 seconde uitkomt; je zorgt ervoor dat je een goed histogram hebt. Mét het grijsfilter dien je dan op dezelfde ligging van het histogram uit te komen; je wilt immers ook dan een goed belichte foto.
Bij een 10-stops grijsfilter resulteert dat dan in principe in een sluitertijd van 8 seconden. Je gaat namelijk 10 keer de oorspronkelijke sluitertijd verdubbelen. Dat geeft de volgende reeks: 1/60-1/30-1/15-1/8-1/4-1/2-1/1-2-4-8.
Nu is het zo dat een 10-stops grijsfilter niet exact 10 stops hoeft te zijn (de fabrikanten zetten dat ook vaak op de verpakking). Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat mijn B&W filter bijvoorbeeld 10 2/3 stops is. Dat betekent dat ik er nog eens 2/3 stop bij moet tellen: ik kom dan uit op 13 seconden. Het is belangrijk om altijd het histogram te controleren en eventueel bij te sturen.

Lange sluitertijd berekenen met een app
Mijn advies: leer hoe je je sluitertijd bepaalt zonder grijsfilter en hoe je dit toepast met grijsfilter. Inmiddels zijn daar ook verschillende handige apps voor. De app die ik gebruik is NDcalc, die er zowel voor iPhone als Android is. Dit maakt het heel makkelijk om de sluitertijd mee uit te rekenen.


23 april 2015
Nieuwe nieuwsbrief
Er is weer een nieuwe nieuwsbrief, de tweede van dit jaar: nieuwsbrief 2015-2


23 januari 2014
Expositie Gouda
Op zondag 1 februari gaat bij galerie De Hollandsche Maagd in Gouda de groepsexpositie Bevroren Beweging van start. Naast mijn zwart-wit foto's van verstilde watervlaktes en sneeuwlandschappen, zullen bronzen beelden en sieraden worden geëxposeerd. Kijk op bijgaande aankondiging voor meer informatie: aankondiging expositie Bevroren Beweging


13 januari 2015
Nieuwe nieuwsbrief
Er is weer een nieuwe nieuwsbrief, de eerste van dit jaar: nieuwsbrief 2015-1


12 november 2014
Ambassadeur Lee filters

Sinds kort ben ik ambassadeur van Lee Filters. De filters van Lee staan bekend om hun zeer hoge kwaliteit: onder professionele landschapsfotografen is het voor velen het voorkeursmerk. Ook ik werk ermee, zowel met grijsverloopfilters als met grijsfilters. De eerste soort wordt vaak toegepast om bijvoorbeeld een betere doortekening van luchten te verkrijgen. Grijsfilters worden gebruikt om lange sluitertijden, tot meerdere minuten aan toe, te realiseren.

Door deze samenwerking heb ik de beschikking over een aanzienlijke hoeveelheid filters gekregen: meerdere sets met grijsverloopfilters, grijsfilters (zowel Big Stoppers als Little Stoppers), filterhouders en adapterringen in verschillende maten. Deze filters gaan mee op mijn workshops en op de fotoreizen van Nordic Vision Fotoreizen die ik begeleid. Deelnemers kunnen de filters uitgebreid in de praktijk uitproberen. Op de workshop lange sluitertijden van begin november en op de fotoreizen naar Glencoe en Normandië in oktober is daar al volop gebruik van gemaakt!



27 april 2014
Verlenging expositie Antwerpen

Op 16 maart is mijn grote solo-expositie bij kunstgalerie eyeLoco, Antwerpen van start gegaan. De tentoonstelling krijgt zeer goede reacties, en al veel mensen hebben een kunstwerk aangeschaft. Vanwege dit succes hebben de galerie en ik besloten om te expositie te verlengen: ze eindigt op zondag 18 mei.


13 juni 2013
Publicatie in Photo Digitaal

In het interessante fotoblad Photo Digitaal is in nummer 40 (juni 2013) een artikel van 6 pagina's over mijn fine art zwart-wit landschapsfotografie opgenomen. Naast dat maar liefst negen beelden worden getoond, is er ook een uitgebreid verhaal over hoe ik naar deze vorm van fotografie ben toegegroeid en hoe ik landschapsfotografie benader, wat mijn visie er op is.
Ik ben bijzonder blij met deze mooie publicatie.




4 juni 2013
Duo expositie met Bert de Turck op 7, 14, 21 en 28 juli

In juli zal ik samen met fotograaf Bert de Turck exposeren in Koudum, Friesland. De expositie is elke zondag in juli geopend van 14.00 uur tot 17.00 uur. Op 7 juli is de opening om 14.00 uur, u bent van harte welkom vanaf 13.30 uur. Als u plannen hebt in juli de wateren van Friesland te bezeilen, of de Friese aarde te bewandelen danwel befietsen, dan is een uitstapje naar de expositie misschien een leuke onderbreking. Bert en ik zullen beiden op de eerste en laatste zondag aanwezig zijn.

U bent van harte uitgenodigd, zie bijgaande invitatie uitnodiging expositie koudum


5 mei 2013
Slow photography

Stel. Stel, je gaat voor een fotoreis in de eerste helft van maart naar Frankrijk en je denkt na over wat je aan kleding en apparatuur mee moet nemen. Wat ga je tegenkomen, wat voor weer zul je krijgen, waar moet je rekening mee houden?

Die vragen stelde ik mezelf vlak voor vertrek van een tweeweekse reis. De fotospullen bepalen is niet zo moeilijk. Dat is eigenlijk altijd standaard, zeker als ik met de auto ga en geen rekening hoef te houden met bagageregels voor vliegreizen: fotorugzak, twee camera’s, vier lenzen, statief, belichtingsmeter, draadontspanners en een hele stapel filters.
Maar dan het andere deel van de vraag: welke kleding zal ik nodig hebben? Naast dat ik inmiddels weet dat ik een koukleum ben wordt die vraag vooral beantwoord door wat ik voor weer verwacht. Tsja, Frankrijk, Parijs, maart: dan zitten we al in het voorjaar. Misschien af en toe een beetje fris, zo nu en dan een regenbuitje, maar verder vooral toch aangename temperaturen en de eerste warme zonnestralen, vast veel lekkerder dan thuis. Ik heb er zin in!

Met een tas vol inspiratie en voorjaarskleren rijd ik naar Parijs. Op het allerlaatste moment heb ik nog m’n donsjas in de auto gegooid, je weet maar nooit. Na een paar eerste ijskoude nachten – wat was ik blij met mijn lastminute jas! – begint inderdaad het voorjaar. In een heerlijk lentezonnetje zit ik aan de voet van de Eiffeltoren mijn boterhammetjes op te eten, ondertussen nadenkend en mijmerend over de beelden die ik heb gemaakt en wat ik verder nog voor mogelijkheden zie.
Als ik op fotoreis ga bereid ik dat altijd goed voor. Ik weet inmiddels dat ik het beste kan werken als ik me slechts op een paar onderwerpen of locaties hoef te richten. Dan kan ik focussen en meerdere keren terug komen om het onderwerp beter te gaan begrijpen; pas na een tijdje ga ik de echte mogelijkheden zien. Ook voor Parijs heb ik die keuzes gemaakt, en de Eiffeltoren is er een van. Ik wil iets met de toren en met bomen, of met de silhouetten daarvan. Ik loop er anderhalve dag rond, zoekend en kijkend naar beeld- en invalshoeken. Rust nemen is dan belangrijk: dat moment op het bankje is niet alleen om van de zon te genieten, maar ook om te reflecteren en afstand te nemen. Nieuwe ideeën bedenken, proeven, loslaten en weer vastpakken.





Na een mooie week in de drukke metropool ga ik op weg naar een rustiger omgeving: de Normandische kust. Daar zal het vast ook wel lekker wezen, het voorjaar is immers begonnen, toch?
Hoewel ik de weersberichten dagelijks volg ben ik toch verrast als ik de tweede ochtend uit mijn hotelraam kijk. Er ligt een dik pak sneeuw, veel meer dan was voorspeld. Dit is helemaal geen lente, dit is gewoon nog echt winter!
In het kustplaatsje Fécamp kom ik te weten dat er nog meer sneeuw wordt verwacht, én harde wind. Weersalarmen en verkeerswaarschuwingen buitelen via radio en internet over elkaar heen. Volgens mij moet ik hier maar even blijven.
En dat is een wijs besluit, blijkt de volgende ochtend. De straten zijn uitgestorven, op een paar schuifelende wandelaars na. Het hele dorp is ingesneeuwd, er kan niemand meer in of uit. Het openbare leven in noordwest Frankrijk ligt stil, niets beweegt: geen auto’s, geen bussen, geen treinen, niets.
En daar zit je dan als landschapsfotograaf, met allerlei plannen en lijstjes. Die kunnen in de prullenbak. De enige foto-opties liggen in het plaatsje zelf. Een vuurtoren en een pier, meer is er niet. Na anderhalve dag Eiffeltoren ben ik nu ineens veroordeeld tot anderhalve dag vuurtoren. En dat valt niet mee. Hoeveel mogelijkheden zijn er nou eigenlijk met zo’n ding, zonder in herhaling te vervallen? Juist omdat ik er toe gedwongen ben, blijf ik langer zoeken, kijken en aftasten. Door uren rond te lopen – in warme jas en met alle truien aan - komen de ideeën. Ik moet iets met de sneeuw, dat maakt het anders. En met de woeste zee die over de pier slaat en voor vloedgolven in het “gangpad” zorgt. Eens te meer werd daar duidelijk: neem de tijd, slow photography loont.




28 februari 2013
Nieuwe workshops

Er zijn weer nieuwe workshops met lange sluitertijden gepland: een dagworkshop op 7 september en een weekendworkshop op 9 en 19 november.


21 november 2012
Kunstbeurs Arnhem - 22 tot en met 25 november 2012

Aanstaande donderdag, morgen dus, begint in de Eusebiuskerk in Arnhem de kunstbeurs “Kunst in de Markt 2012”. Tot en met zondag zal ik daar vooral veel ingelijst zwartwit werk tonen. Tijdens de beurs zijn er spectaculaire aanbiedingen. Meer informatie over de beurs kun je vinden op de site van KIM 2012.


25 oktober 2012
Workshops

Een kleine maand geleden ben ik gestart met het organiseren en aanbieden van workshops. De workshops die ik wil gaan ontwikkelen zullen zeer divers zijn, zowel naar thema als naar lengte, maar natuurlijk wel allemaal verwant aan landschapsfotografie. De reizen die onder de vlag van Nordic Vision worden uitgevoerd bestaan al enige tijd, en daar zijn nu dagworkshops aan toegevoegd. Die worden overigens door mijzelf uitgevoerd. In de toekomst zullen er ook weekend workshops komen.

De aanmelding voor een eerste workshop met lange sluitertijden ging zo hard, dat ik al snel een tweede heb toegevoegd. Ook deze is inmiddels vol en is er een wachtlijst voor nieuwe workshops, die ik ook voor volgend jaar wil gaan plannen. Vanaf vandaag is er nu ook een workshop voor zwartwit bewerking.

Informatie over de workshops is op de speciale pagina over workshops/reizen opgenomen.


9 september 2012
In de prijzen bij fotowedstrijd in de USA

Vandaag kreeg ik een prachtig bericht uit Amerika. Het ging over de uitslag van een fotowedstrijd, the International Photography Awards 2012, afgekort tot IPA 2012. Voor de eerste keer heb ik aan deze zeer prestigieuze wedstrijd deelgenomen. Vier foto's had ik in het voorjaar ingestuurd, en tot mijn grote vreugde heb ik voor alle vier een zogenaamde "Honorable Mention" toegekend gekregen. Twee foto's zitten in de categorie Architectuur, Industrieel en de andere twee bij Fine Art, Landschap.
Ik ben echt zeer blij, en ook wel een beetje trots, met dit resultaat. Niet in het minst omdat het allemaal recente foto's zijn, en omdat ze allemaal in de fine art sfeer passen, waar ik op dit moment zo mee bezig ben.



4 september 2012
Foto workshop in Glencoe - 5 tot 11 januari 2013

Voor de komende winter heb ik samen met Nordic Vision een nieuwe fotoreis naar Schotland ontwikkeld. In januari gaan we naar Glencoe, Glen Etive en Rannoch Moor. Dit gebied behoort volgens vele landschapsfotografen tot de top 3-bestemmingen van de Schotse Highlands. Wil je Schotland in een prachtige tijd van het jaar zien, én betere landschapsfoto's leren maken, ga dan met ons mee! Uitgebreide informatie over deze prachtige reis is op de site van Nordic Vision te bekijken.



30 augustus 2012
Kunstmarkt Bathmen - 1 september

Aanstaande zaterdag wordt in Bathmen een grote kunstmarkt gehouden. Ik ben daar ook bij aanwezig, met een divers aanbod aan fine art foto's. Ik zal veel nieuw werk bij me hebben, dat nog niet eerder in print is verschenen. Het gezellige plaatsje Bathmen ligt in de buurt van Deventer. De markt begint om 11 uur. Meer informatie is te vinden op de site van de Kunstmarkt Bathmen .




5 augustus 2012
Cursus landschapsfotografie op Arran 13 - 18 oktober

Toen ik een paar weken geleden op het eiland Arran in Schotland was, was dat niet alleen om nieuw beeld te maken. Ik heb daar ook een fotocursus voorbereid, die in samenwerking met Nordic Vision wordt uitgevoerd. Als je meer van landschapsfotografie wilt leren, en als je wilt zien hoe Schotland in de herfst is, is dit een mooie gelegenheid.
Alle informatie over de reis kun je vinden op de site van Nordic Vision .

Deze reis is de eerste waarmee mijn samenwerking met Nordic Vision van start gaat. Nordic Vision is helemaal gespecialiseerd op fotoreizen en dan vanuit een visie die sterk aansluit bij die van mij over (landschaps)fotografie. Het belangrijkste daarin is, dat landschapsfotografie een langzaam proces is. Het duurt een tijdje voordat je door hebt waar het in een landschap om gaat; het kan zelfs dagen duren voordat dat duidelijk is. Voor mij is een fotoreis niet een rondreis met fotomomenten waarop je zoveel mogelijk wilt zien, maar een reis waar je slechts een paar plekken aandoet en op zoek gaat naar verdieping in je fotografie. Tijdens mijn eigen reizen blijf ik dan ook altijd langere tijd op één plek, en dat is precies ook de formule van Nordic Vision. De reis naar Arran is daar een mooi voorbeeld van: het is een relatief klein eiland en we verblijven de hele tijd in dezelfde accommodatie. Dit biedt ons veel mogelijkheden om meerdere keren naar dezelfde fotolocaties toe te gaan.
Ik verheug me dan ook erg op de samenwerking met Nordic Vision!



14 juli 2012
Schotland

De laatste week van juni en de eerste van juli was ik weer eens in Schotland. De eerste week zat ik op Isle of Arran, een relatief klein eiland, niet ver van Glasgow. Het eiland wordt wel vaak het miniatuur-Schotland genoemd, vanwege de verschillende landschapstypen die ook elders in Schotland aangetroffen kunnen worden. Een uiterst interessante plek dus. Drie jaar geleden was ik er ook al eens, maar toen lukte het me niet om er iets van te maken. Dat moest dit jaar anders en beter! Om dat te kunnen doen heb ik me vooral op een aantal plekjes aan de kust geconcentreerd, om zo rust te kunnen vinden. En dit keer ben ik wel tevreden met wat er uit is gekomen. De foto bij dit nieuwsbericht is van één van die kustplekjes.
De andere week ben ik naar bekend terrein gegaan: Glen Coe. Ruige bergen, woeste rivieren, verstilde meertjes, wat een landschap! Glen Coe is denk ik wel het meest populaire gebied onder Britse landschapsfotografen. En dan moet het wel bijzonder zijn, want er is meer dan keus genoeg aan mooie plekken in het Verenigd Koninkrijk. Ondanks de vele regen heb ik toch behoorlijk wat kunnen doen. Ik had gelukkig de rust en het geduld om me te blijven focussen. En ik heb me laten leiden door de omstandigheden: heroisch beeld van de iconische berg van het gebied (Buachaille Etive Mor) zat er met het bewolkte weer niet in, maar ik kon me wel richten op watervallen, riviertjes en de meertjes van Rannoch Moor. De foto van de waterval op de home page is in Glen Etive gemaakt, een zijdal van Glen Coe.
Al met al waren het twee boeiende weken! Over een aantal weken zal ik de resultaten op de site laten zien. Voorlopig alleen even de twee beelden die ik hierboven noemde.



2 juni 2012
IJsland, eindelijk...

Het heeft een hele tijd geduurd, maar er is dan eindelijk een selectie van beelden van IJsland. Ze zijn te zien op de nieuwe gallery ijsland .




1 juni 2012
Zoom.nl Campus

Op 16 en 17 juni vindt in Nieuwegein de Zoom.nl Campus plaats. In bijna 100 seminars en masterclasses geven 39 professionele fotografen een grote hoeveelheid aan informatie over allerhande takken van de fotografie. Het is het meest leerzame foto-event van Nederland!
Op zaterdag sta ik in het hoofdprogramma, en op zondag ben ik namens reisorganisatie SNP aanwezig. In mijn seminars ga ik (uiteraard) in op het fotograferen van landschappen: wat is mijn visie, hoe benader ik het en hoe bereid ik me voor.
Kijk op de site van Zoom.nl Campus voor meer informatie.



1 juni 2012
Flatsival, Arnhem

Ieder voorjaar wordt in mijn woonwijk in Arnhem, Malburgen, een atelierroute georganiseerd. Tot dusverre was dat altijd op een zondag, maar dit jaar wordt het heel anders. Om te beginnen is het op beide dagen van het weekend. Het meest bijzondere is vooral de locatie: een sloopflat. Dat behoeft denk ik enige uitleg. Malburgen is een van de Vogelaarwijken. Om van deze achterstandswijken weer prachtwijken te maken wordt veel aan wijkvernieuwing gedaan. Inmiddels is op heel veel plaatsen al nieuwe woningbouw gerealiseerd, waarvoor veelal oude woningen gesloopt moesten worden. Dat gaat ook gebeuren met een aantal inmiddels leegstaande flatgebouwen. En één van die gebouwen gaan we met een groot aantal kunstenaars gebruiken om van de atelierroute 2012 een heel bijzonder feest te maken. Afgelopen dinsdag hebben we met z'n allen de locatie en het gebouw verkend, en ik vond het geweldig! Het heeft iets surrealistisch om een lege, vervallen en al deels gesloopte flatwoning met fine art fotografie in te mogen richten...

Meer informatie is te vinden op de speciale Facebookpagina van het Flatsival 2012.

Zaterdag 9 & Zondag 10 juni 2012
12.00 - 17.00 uur
Paardebloemstraat 1, Malburgen West, Arnhem



13 maart 2012
IJsland

Afgelopen zondag ben ik terug gekomen van een reis naar IJsland. Al jaren zag ik prachtige beelden voorbij komen van andere fotografen, waaronder vooral die van Theo Bosboom. Ik vroeg me dan ook af waarom ík er nog naar toe zou moeten gaan. Voor mijn gevoel zou ik dan alleen maar de foto's van anderen na gaan maken.
En toch ben ik gegaan. Dit jaar wilde ik een winterreis maken, naar een bijzondere plek. Uiteindelijk heb ik het eiland Skye in Schotland en IJsland tegen over elkaar gezet. Het werd IJsland, vooral vanwege mijn eerdere ervaringen met de soms zeer lastige weersomstandigheden in Schotland.
En wat ben ik blij met die beslissing! Het is allemaal nog vers, maar ik denk dat dit mijn mooiste reis ooit is!

IJsland heeft me diep geraakt: ruigte, leegte, verlatenheid, drama, dreiging, onheilspellendheid. Een landschap zoals ik nog nooit eerder heb gezien. Vrijwel onmiddellijk kreeg ik een gevoel van de Midden-Aarde, de wereld van Frodo en Gandalf van "In de ban van de Ring" van J.R.R. Tolkien. Ik verwachtte dwergen en elven tegen te komen, maar vooral trollen.
Ik ben er verliefd op geworden en ik vrees dat een levenslange verslaving is ontstaan. Een verslaving waar ik me niet voor ga laten behandelen!

Ik ging voor de winter en die heb ik ook gehad. Dat zag er in het begin helemaal niet naar uit. Er lag eigenlijk helemaal geen sneeuw, en de weersvoorspellingen waren ook niet echt bemoedigend. Maar al snel leerde ik dat het weer op IJsland zeer moeilijk te voorspellen is. Zomaar ineens bleek er 's ochtends een mooi sneeuwdek te liggen. En dat is niet de enige keer dat dit gebeurde: op elke locatie waar ik was heeft het gesneeuwd. Vaak tegen de voorspellingen in.

De komende weken zal ik bezig zijn met het uitzoeken en bewerken van de gemaakte beelden. Die resultaten komen binnenkort op de site; wordt vervolgd...



21 februari 2012
IJsselmeer

Het leek alsof de winter aan Nederland voor bij zou gaan dit seizoen, tot de vorst ineens en onverwacht toesloeg. Twee weken van temperaturen ver beneden het vriespunt deden overal dikke ijsvloeren ontstaan. Even was er zelfs weer sprake van een heuse Elfstedenkoorts; dat gebeurde overigens al vrij snel, nog lang voordat er maar überhaupt iets zou kunnen gebeuren. Maar het was wel grappig om te zien dat het leek alsof er ineens niks anders meer bestond; geen crisis, geen burgeroorlog in Syrië, of welke andere wél relevante gebeurtenis dan ook.

Maar goed, de Elfstedentocht kwam uiteindelijk niet. Wat achterbleef was een onvoltooide ijslaag, ook op het IJsselmeer. En als de dooi intreedt begint die te breken: kruiend ijs. Afgelopen weekend stond ik daarom, met duizenden anderen, aan de oevers van de voormalige Zuiderzee. En niet voor niks: het was een machtig schouwspel. Wind en stroming stuwden het ijs op tot bergen van tot wel zeven meter hoog. Zeer on-nederlandse taferelen, arctisch eigenlijk. Ik heb er van genoten!



5 februari 2012
Nieuwe beelden

Het is al weer even geleden dat ik nieuwe foto's geupload heb, hoog tijd voor verversing dus. Maar daar moet ik wel bij vermelden dat ik de laatste weken - eigenlijk zelfs bijna maanden - niet zo heel veel heb gedaan. Tot afgelopen week vond ik de Nederlandse winter nu niet echt inspirerend: vooral grijs, grauw en saai. Gelukkig lijkt dat nu anders te worden: de "horrorwinter" is begonnen. Nou, als dit horror is dan wil ik altijd wel horror: ik vind het prachtig.

Maar terug naar de nieuwe upload, allemaal weer "echte" landschapsbeelden. Een rijtje rustige, min of meer minimalistische beelden, een rijtje van de Hatertse Vennen in Nijmegen en als laatste zwartwit werk. Ze zijn te zien op nieuwe beelden.



1 december 2011
Kunst in de Markt

Vorige week was het dan zo ver: de start van Kunst in de Markt 2011. In de prachtige Eusebiuskerk in Arnhem werd van 24 tot en met 27 november een kunstbeurs met meer dan 65 deelnemende kunstenaars gehouden. En om het maar meteen te zeggen: het was leuk en interessant. Ik heb veel nieuwe mensen ontmoet, zowel onder de collega's als onder bezoekers. Inspirerende ontmoetingen, inspirerende gesprekken. En, ook niet onbelangrijk, de belangstelling en waardering voor mijn werk vond ik uitermate goed. Het voelde voor mij als een soort van coming-out als "kunstenaar", en dat vond ik best wel spannend. Maar met de reacties die ik op de openingsavond al kreeg was de spanning snel verdwenen; men vond het mooi wat ik liet zien. En dat is toch echt wel heel erg leuk!

(De foto is gemaakt met m'n iPhone, met een bizarre en onbedoelde onscherpe linkerhelft...)


1 december 2011
Een moment van stilte

Op maandag 21 november overleed de vader van een zeer dierbare vriendin, op 84-jarige leeftijd. Op diezelfde ochtend stond ik in één van de Arnhemse parken aan een watertje om mistfoto's te maken. Ik denk dat dit beeld, onbedoeld, heel mooi bij het bijzondere van die dag past. Ik heb het dan ook aan hem opgedragen, ter nagedachtenis.


19 november 2011
Kunst in de Markt

Donderdag 24 november om 17 uur start in de Eusebiuskerk in Arnhem de kunstbeurs Kunst in de Markt 2011. Meer dan 60 professioneel werkende kunstenaars tonen tot en met zondag 27 november hun werk. Het getoonde werk is zeer divers. Op de site van KIM 2011 zijn alle deelnemende kunstenaars te zien.

Ook ik doe hieraan mee, voor de eerste keer. Het is voor mij zelfs de eerste keer dat ik überhaupt aan een kunstbeurs mee doe. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het zal zijn.
Tijdens de beurs laat ik uiteenlopende dingen zien: zowel fine art zwartwit werk van de afgelopen maanden als kleurenbeelden van landschappen heb ik ingelijst. Een groot deel van de foto's wordt voor het eerst aan het publiek getoond! Ook voor mij spannend: hoe gaat het publiek er op reageren?


2 november 2011
Meer paddo's en nog wat fine art zwartwit...

De laatste weken ben ik veel bezig geweest met paddenstoelen. Zoals ik in een vorig bericht al schreef vind ik dat geen makkelijk onderwerp. Maar ik heb wel gemerkt, dat als ik me er meer op focus, het toch wat eenvoudiger wordt om ze te vinden. En, ook niet onbelangrijk, ik heb een plekje héél dicht in buurt waar er behoorlijk wat staan: in het Sonsbeekpark, in hartje Arnhem. Ik hoef helemaal niet naar verre Brabantse bossen om ze te vinden; ze liggen pal voor mijn deur. En dat maakt het al meteen een stuk leuker: gewoon op de fiets er naar toe, wanneer het me uitkomt.

Daar staan overigens niet alleen paddenstoelen: ik heb ook nog wat nieuw zwartwitwerk toegevoegd. Een tijdje terug ben ik weer eens een weekend ergens aan de kust geweest. Van te voren met Google Earth wat interessante plekken zoeken, en dan hopen dat het er in de praktijk ook boeiend genoeg is. En dat viel niet tegen: ik heb meer dan genoeg kunnen doen. Ik vind het heerlijk om zulke grafische beelden te kunnen maken, waarbij het eindbeeld zó anders is als de werkelijkheid die ik voor me zie. Visualisatie en vooral previsualisatie, dat is voor mij dan de uitdaging. En dat dan thuis achter de computer omzetten naar dat idee.


28 oktober 2011
Portfolio in E&V Magazine

Met veel trots kan én wil ik jullie vertellen dat in het nieuwste nummer van E&V (nummer 10) een portfolio van 10 pagina's van mij is opgenomen. E&V is het enige fototijdschrift van Nederland dat volledig aan natuurfotografie is gewijd. Het niveau van het blad, en de fotografie erin, is zeer hoog en de drukkwaliteit is werkelijk subliem. Met deze publicatie ben ik dan ook zeer verguld!

De openingsfoto is afgelopen winter aan het IJsselmeer gemaakt, aan het eind van een periode met kruiend ijs.


10 oktober 2011
Weekend Oisterwijkse Vennen, en (ruime) omgeving

Afgelopen weekend zijn David Brand en ik weer samen op fotopad geweest. En het lijkt wel of er een traditie is geboren: ook dit najaar zaten we weer in het gebied van de Oisterwijkse Vennen, voor de vierde keer op rij! Deze tripjes worden al maanden van te voren gepland, afgesproken en geboekt, wat betekent dat we maar moeten afwachten wat het weer doet. Vorig jaar was wat dat betreft dramatisch: alleen maar regen, regen, regen. Ook voor nu waren de weermannen en -vrouwen behoorlijk pessimistisch, maar gelukkig viel dat enorm mee. Van de voorspelde regen is maar heel weinig in het Brabantse land gevallen.

Maar helaas, de omstandigheden voor landschapsfotografie waren nog steeds niet echt ideaal. Dus wat doe je dan in de herfst? Juist: paddenstoelen fotograferen. Maar waar? Ik kom dan wel uit Brabant, maar fotografisch ken ik hier niet bepaald de weg. Dan maar iemand bellen die hier wél de weg weet, en inderdaad kon Marijn Heuts de fotografen in nood een tweetal tips geven. Tomtom aan en er naar toe!

Daar sta ik dan, bepakt én gemotiveerd. Nu de paddenstoelen nog! En dan blijkt weer dat ik het nog steeds heel erg lastig vind om die dingen te vinden. Het is voor mij toch wel als het zoeken naar de bekende speld in de bekende hooiberg. En áls ik ze dan vind, dan zien ze er niet mooi uit, staan ze niet goed, kan ik er niet bij en verzin ik nog van alles waardoor ik lekker blokkeer. Paddenstoelen zijn geloof ik niet echt mijn ding, zeg maar. Na dit weekend is mijn bewondering voor Edwin Giesbers en Misja Smits nog meer gestegen. Hoe krijgen ze het toch iedere keer voor elkaar om zó'n mooi beeld te maken?

De bijgaande foto is gemaakt in de bossen bij Heeze. Op een omgevallen beuk stonden wat groepjes paddenstoelen bij elkaar. Ik heb hier geprobeerd met onscherpte te werken. Nu nog uitzoeken welke soort dit is...


6 september 2011
Categorie winnaar bij fotowedstrijd van Roots (voorheen Grasduinen)

Gisteren vond de prijsuitreiking van de jaarlijkse natuurfotografie wedstrijd van het tijdschrift Roots (Grasduinen) plaats. Vanaf dit jaar is de opzet van wedstrijd heel anders geworden. Er is nu een indeling in verschillende categorieën, net als bij internationale wedstrijden.

De uitslag was geheim gehouden, en daarmee was het best spannend. Ik wist dat ik iets had gewonnen, maar niet wat...
Uiteindelijk bleek dat ik met dit beeld van een sneeuwklokje de categorie "Art of Nature", zeg maar de kunstcategorie, heb gewonnen. En daar ben ik héél tevreden mee! Toen ik deze foto maakte, en nog een groot aantal anderen in dezelfde serie (ik ben een paar dagen achter elkaar naar deze plek gegaan), had ik een heel goed gevoel. Voor het eerst had ik zo'n soort beeld gemaakt: echt met onscherpte gewerkt.


26 augustus 2011
Meer zwartwit

Vorige week kondigde ik het al aan: ik zou meer zwartwit beelden van Zeeland laten zien. Het is dan zo ver: bij nieuwe beelden heb ik beeld van de Zeelandbrug en van golfbrekers geplaatst.

Waar ik tot dusverre meestal voor sfeer in landschapsfoto's ben gegaan, ben ik hier een heel andere richting ingeslagen. Bij deze serie speelt vorm en beweging de hoofdrol, naast de tonaliteit van zwartwit. Ik vond het fantastisch om daar mee bezig te zijn, en het wordt zeker vervolgd...


26 augustus 2011
Posbank

Het was al weer heel lang geleden dat ik op de Posbank was, misschien al wel een jaar terug. Maar toen ik er afgelopen zondag op de fiets overheen reed, zag ik meteen dat ik er nú naar toe moest. Wat staat op dit moment de heide mooi in bloei; ik geloof niet dat ik het ooit zo mooi heb gezien.

Het hele Herikhuizerveld - want zo heet het hier eigenlijk - is één grote onafgebroken paarse golvende zee, wat een indrukwekkend schouwspel. Maar ja, dan kun je wel besluiten om er naar toe te gaan, maar dan moeten de (licht)omstandigheden ook wel een beetje mee zitten. En dat gebeurde, meteen de maandag erna. Erwin Krol voorspelde mist voor de vroege ochtend, dus niet gedraald... Daar stond ik dan weer, in het donker, op een stille en verlaten Posbank. Heerlijk om de wereld om me heen te zien ontwaken. Hoe moeilijk ik het ook vind om m'n bed uit te komen, dit zijn wel de momenten waarvoor je het doet.
Bij nieuwe beelden zijn resultaten van deze ochtend te zien.


17 augustus 2011
Zwartwit

Mijn interesse en liefde voor fotografie ontstond een paar decennia geleden vooral door mijn kennismaking met zwartwit fotografie. De iconische beelden van bijvoorbeeld Ansel Adams en Henri Cartier-Bresson raakten mij diep. De zeggingskracht en artisticiteit door beelden terug te brengen naar een rijke schakering van grijstonen, en de grafische "abstractie", doen mij nog steeds veel. Hoewel ik ook graag naar mooie kleurenfotografie kijk, kom ik toch altijd weer terug bij zwartwit. Ik vind dat uiteindelijk - als ik moet kiezen - toch mooier. Dat zal ook wel zo blijven.

Bij mij thuis aan de muur hangen ook nog steeds twee zwartwit foto's die ik in 1999 in China heb gemaakt, tijdens een lange Azië reis. Ik blijf ze boeiend vinden. Het was ook erg leuk om ze destijds in de doka zelf af te drukken, met de spanning om langzaam een beeld op te zien komen op het moment dat je het papier in de ontwikkelaar legde. Dan stond ik avond aan avond in een donker hok, waarbij je aan het eind van zo'n avond met drie afdrukken naar buiten kwam: het was een arbeidsintensief "ambacht".

Maar ook met digitale fotografie vind ik het mooi om zwartwit beeld te maken. In de zomer ben ik in Zeeland geweest om aan het water te gaan fotograferen, met als doel zwartwit èn vierkant. Het vierkante formaat vind ik heel mooi bij zwartwit passen. Composities krijgen voor mij meer rust en balans, ik zoek nog meer naar eenvoud. Vorm speelt een hoofdrol. Tijdens het fotograferen was het ook heel leuk om in zwartwit en in vierkant te denken. Het was even wennen, maar na een paar dagen weet je niet beter. Overigens is het digitaal "ontwikkelen" tot een zwartwit beeld bijna net zo arbeidsintensief als bij de traditionele fotografie. Ik gebruik Silver Efex 2 van Nik Software, een plug-in voor Photoshop en Lightroom; een fantastisch pakket met zeer veel mogelijkheden om een beeld om te zetten.

Zeeland is het land van de zee, dat al een lange strijd met het water voert. De interactie tussen het water en de mens is nadrukkelijk aanwezig, met de Deltawerken als ultieme verschijningsvorm. Deze verbinding tussen mens en water wilde ik fotograferen. Bijgaand een beeld met lange sluitertijd van de Zeelandbrug (al gebouwd in 1965!). Later zullen meer beelden volgen.



12 juli 2011
Fotocursus Schotland

Ik ben dan al weer een paar weken terug, maar medio juni heb ik een fotocursus in Schotland gegeven.
Reisorganisatie SNP biedt op verschillende locaties fotoreizen/-cursussen aan, waaronder aan de westkust van Schotland. Nu weten jullie waarschijnlijk al dat ik in de afgelopen jaren een grote liefde voor dat ruige land heb ontwikkeld, dus dan zal het ook niet verbazen dat ik hier met heel veel zin op afgegaan ben.

Met een groep van acht enthousiaste fotografen zijn we als eerste naar de Rua Reidh Lighthouse getogen, een tot pension omgetoverde vuurtoren, ver verwijderd van de bewoonde wereld. In de directe omgeving was van alles te doen, niet in het minst op de avonden aan de voet van de vuurtoren zelf, met mooi avondlicht op de grillige rotskust.
Na het verblijf in Wester Ross was het de beurt aan de Isle of Skye. Wat een paradijs voor een landschapsfotograaf, wat een mogelijkheden! Er zijn zoveel mooie locaties dat we tijd tekort kwamen, maar wat we wel gezien hebben was bijzonder fraai, met ook nog eens behoorlijk goede (licht)omstandigheden.

Ik kan terugkijken op een zeer geslaagde reis. En ik niet alleen, getuige de leuke feedback van één van de deelnemers:
Uitstekende fotografielessen gehad die zeer goed voorbereid waren! Veel persoonlijke aandacht voor ieder en optimaal gebruik van de tijd. Zeer inspirerend en van hoog niveau. En verder was de reisleider/fotograaf een bijzonder prettige man, met veel humor; een goede organisator en improvisator en chauffeur. Het was weer een topweek!
Daar word ík dan weer blij van!



1 juli 2011
Expositie Tuinen van Mien Ruys

Morgen, 2 juli, is de opening van de expositie in de Tuinen van Mien Ruys in Dedemsvaart. Temidden van de modeltuinen staat een houten huisje, dat als zomerhuisje werd gebruikt. En dat hele huisje heb ik tot mijn beschikking. Er is ruimte voor maar liefst 25 beelden! Voor het eerst laat ik daar een aantal grote afdrukken zien, gepresenteerd in lijsten van 70 x 100 cm, zoals dit beeld van de Oisterwijkse Vennen. De expositie duurt tot en met eind oktober.

Ik ben overigens niet de enige die exposeert; er is ook veel beeldende kunst te zien. Op de site van de Tuinen van Mien Ruys kunt u van alles over de tuinen, en de andere exposities, te weten komen.


29 juni 2011
Nieuwe printer en eindelijk over op de Mac

Een goede week geleden is mijn nieuwe printer geïnstalleerd, een Epson Stylus Pro 7890. Met deze printer kan ik veel grotere afdrukken maken dan met mijn vorige: ik kan nu tot 61 x 92 (en eventueel zelfs langer) cm printen, en da's groot! Voor de expositie in de tuinen van Mien Ruys heb ik inmiddels de eerste prints gemaakt en de resultaten zijn fantastisch. Grote afbeeldingen komen toch wel veel indrukwekkender over.

In principe gebruik ik twee soorten papier, beide van Innova. De IFA14 is een fine-art papier met een hele mooie structuur, de IFA69 is een barietpapier, (vrijwel) identiek aan de Gold Fibre Silk van Ilford. Met deze beide papiersoorten kunnen afdrukken van absolute topkwaliteit worden gemaakt, op het niveau van professionele fotolabs.

Door zelf te printen heb ik de kwaliteitsbeheersing van het hele fotoverwerkingsproces helemaal zelf in de hand. En niet alleen dat, het is ook nog eens heel leuk om zelf afdrukken te maken. Een beetje wat je vroeger ook wel in de doka had: je hebt het resultaat onmiddellijk in handen.
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in ook zelf printen kan ik van harte de firma Arca Printersupplies aanbevelen. Daar zit echt kennis van zaken en de service is geweldig!

Er is niet alleen een nieuwe printer gekomen, ik ben ook eindelijk overgestapt naar de Mac. Een paar jaar geleden wilde ik dit al, maar toen had ik het budget er nog niet voor. Of ik dat nu wel heb laat ik maar even in het midden... In ieder geval staan er sinds kort een MacBook Pro en een iMac (met daaraan mijn Eizo-scherm) op mijn bureau. De belangrijkste redenen waarom ik ben geswitcht zijn: de stabiliteit van de Macs zou beter zijn dan die van Windowsmachines en er is geen gedoe met virussen en en allerlei andere bedreigingen (en dat vind ik wel heel geruststellend). En daarnaast werken de Macs natuurlijk heerlijk.
Al met al heb ik nu een mooie configuratie in mijn "studio" staan...


23 mei 2011
Atelierdag

Op zondag 29 mei 2011 wordt voor de derde keer de Atelierdag Malburgen georganiseerd. En dit jaar doe ik ook weer mee. In wijkcentrum Malburcht laat ik landschapsfoto's van Nederland zien.
In totaal exposeren en demonstreren meer dan 30 kunstenaars uit de wijk Malburgen in Arnhem hun werk. Door de wijk is een fietsroute uitgezet, zodat belangstellenden makkelijk van kunstenaar naar kunstenaar kunnen fietsen. Verdere informatie over de Atelierdag kunt u vinden op de speciale site. Daar kunt u ook een flyer downloaden, met daarop een kaartje met alle activiteiten.
Deze dag valt overigens samen met de nationale Dag van het Park, waar ook de gemeente Arnhem aan deel neemt. Een deel van de door mij geëxposeerde foto's zal gemaakt zijn in één van de vele mooie Arnhemse parken.



9 mei 2011
Beeldverversing

In de afgelopen maanden ben ik veel op pad geweest, waarbij ik veel nieuw beeld heb gemaakt. Zo af en toe laat ik daarvan in deze rubriek iets zien, of ik vertel er wat over. Maar ik vond het tijd om eens wat meer te tonen. Bovendien, als je bij de rubriek nieuwe beelden keek, kwam je nog sneeuw en ijs tegen. En dat past ook niet meer helemaal bij de huidige weersomstandigheden. Beeldverversing dus!

Onder nieuwe beelden zijn vooral opnamen van bloemen, al dan niet in hun omgeving opgenomen. Maar dat is niet de enige verandering. De oude rubriek abstract/flora is gesplitst in afzonderlijke rubrieken, met daarin dan ook weer nieuw beeld: abstract en flora .

Daarnaast heb ik een nieuw item toegevoegd: mens en natuur Hierin wil ik beelden laten zien van de interactie tussen mensen en de natuurlijke omgeving, zeg maar de mens in het landschap. Ik ben daar niet zo heel veel mee bezig, maar van tijd tot tijd vind ik het leuk om te doen. Zo was ik laatst in de Krimpenerwaard om een workshop voor te bereiden. Het was een prachtige zaterdag, volop voorjaar met een lekker zonnetje. Echt weer waarop heel veel mensen naar buiten gaan, om te fietsen, wandelen en, in dit waterrijke gebied, ook bootje varen. Op zo'n dag ben ik dan meer met mensen bezig, dan met pure landschappen.


1 mei 2011
Facebook

facebook klein
Ongeveer een half jaar geleden heb ik me aangemeld bij Facebook; iemand had me verteld dat dat goed voor contacten in de fotografie is. En in die afgelopen maanden kwamen regelmatig vriendschapsverzoeken van over de hele wereld binnen. Werkelijk alle continenten kwamen voorbij, maar van de namen die er achter zaten had ik nog nooit gehoord. Maar ik vond het wel grappig en reageerde dan ook altijd bevestigend. Soms kwam er dan een korte berichtenuitwisseling op gang. Zo heb ik een keer 's nachts met een volkomen onbekende Italiaan wat "mailtjes" over en weer gestuurd; je kunt er maar mee bezig zijn.

Maar om nou te zeggen dat ik echt op de social-media-snelweg actief was, niet dus. Twee weken geleden is dat echter veranderd. Ik ben zelf actief vriendschappen gaan zoeken en ik heb een aantal beelden opgevoerd. En dan gaat er toch wel wat gebeuren: mensen gaan daarop reageren; niet alleen bekenden, maar ook onbekenden. En dát is leuk! Ik kan er niks aan doen, maar ik vind het gewoon leuk (om met Petje-Pitamientje te spreken) als anderen mijn beeld "leuk vinden". Het motiveert mij ook om naar anderen te gaan kijken, en een duimpje te geven. Door hier te klikken kom je op mijn Facebook pagina.

Misschien gaan binnenkort nog wel meer sociale media volgen. Ik hou jullie op de hoogte...

24 april 2011
Zuid-Limburg

Twee weken geleden was ik met David Brand (ja, alweer) voor een lang fotoweekend in Zuid-Limburg, in de directe omgeving van Epen. De laatste keer dat ik hier was, was toch wel weer een paar jaar geleden, toen ik nog niet aan het fotograferen was geslagen.

Nu kijken met een heel andere blik dan maar, of misschien eigenlijk ook wel niet helemaal. Ik vind het ook nog steeds leuk om gewoon maar de toerist uit te hangen en me te verbazen over de schoonheid van het Mergelland, want zo heet het hier. De omstandigheden waren ook wel heel toeristisch: strak blauwe luchten, temperaturen dik boven de 20 graden en de fruitbomen stonden volop in de bloesem. Niet echt fotoweer helaas. Maar wel genieten!

Landschappen hebben we niet veel gefotografeerd, dat zat er niet in. Bloemen wel, zoals ik de laatste tijd wel vaker heb gedaan. Ik blijf oefenen...

Maar bij dit berichtje toch een landschapsbeeld: op de eerste avond met tegenlicht het heuvellandschap in beeld proberen te brengen.


24 april 2011
Hallerbos revisited

Vorig jaar heb ik van het Hallerbos - jullie weten wel: het beroemde hyacintenbos net onder Brussel - een project gemaakt. Ik ben er toen een keer of vier geweest.

Dit jaar stond het helemaal niet op de planning, maar gelukkig heb ik me door David Brand over laten halen om toch een dagje mee te gaan. En laten we nu net op het hoogtepunt van de bloei daar zijn: de hyacinten staan als een dik paars tapijt door het hele bos en de beuken hebben fris groen blad. Het blijft een feest voor het oog om hier rond te lopen. En trouwens ook voor de neus: het ruikt zo fris en zo voorjaar.

Ik had me van te voren al voorgenomen om vooral macrowerk te gaan doen. En dat bleek goed uit te komen. De licht- en weersomstandigheden waren niet echt ideaal voor landschapsopnamen, er was te weinig sfeer. Ik heb me heerlijk uitgeleefd met allerlei (technische) experimenten, waarvan overigens het grootste deel jammerlijk is mislukt. Maar er zijn toch ook wel een paar interessante beelden uitgekomen...
Tussen de vele paarse hyacinten staat zo hier en daar een verdwaalde witte variant. Misschien is deze nog wel mooier dan de "originele": het oogt wat zachter en verfijnder.

Van 's ochtends zes tot 's avonds zeven hebben we lekker in het bos gespeeld, met tussendoor een kleine lunchpauze in Halle. Het was een mooi, en zéér gezellige trip. Goed idee, David!


21 april 2011
Eens heel wat anders...

Vorige week vrijdag, 15 april, heb ik eens heel wat anders gefotografeerd. Heidi Leenaarts, oprichter van Bron voor Leiders, organiseerde in het Gelredome in Arnhem een openluchtcongres over leiderschap. En dat mocht zomaar op de grasmat van Vitesse!
Die middag verzamelden zich zo'n 40 personen in "Het grootste theater van Nederland", leidinggevenden en directeuren van allerlei soorten organisaties, om met elkaar aan de slag te gaan over het creëren van een vruchtbaar leiderschapsklimaat.
Er was mij gevraagd of ik dit evenement wilde fotograferen. Hoewel dit helemaal niets met landschapschapsfotografie te maken heeft, wilde ik dat wel: het thema van het congres vond ik interessant, én ik kon eens een kijkje nemen in het Gelredome. Ik woon er vlakbij, maar was nog nooit binnen geweest, en ja, ik ben toch wel redelijk nieuwsgierig... Een mooie gelegenheid dus om die nieuwsgierigheid een kans te geven.


1 april 2011
Voorjaar en exposities

Het is al weer even geleden dat ik een nieuwsbericht op de site heb geplaatst. Hoog tijd voor een update dus.
Waar ben ik zo al mee bezig geweest de afgelopen tijd? In januari heb ik het staartje van de winter nog even meegepikt door voor het eerst van mijn leven naar het kruiende ijs van het IJsselmeer te gaan kijken, én luisteren. Wat een spektakel is dat, dit had ik me nooit zo voor kunnen stellen. Grote brokken en platen ijs die over elkaar heen schuiven en schuren met een enorm geweld.

Traditiegetrouw doe ik in februari eigenlijk niet zo veel. De winter is meestal voorbij, nu ook, en het voorjaar is nog niet begonnen. Tijd voor bezinning en nieuwe plannen maken.

Een deel van de plannen bestaat er uit om meer bloemen te gaan fotograferen. Een aantal keren ben ik op sneeuwklokjes uit geweest en nu zijn bosanemonen aan de beurt. Wel fijn dat ik dit allemaal redelijk dicht bij mij in de buurt kan vinden. Wat de andere plannen zijn zal te zijner tijd wel op mijn site zichtbaar worden; daar wil ik nu nog te veel over vertellen. Eerst maar eens ten uitvoer brengen.

In het Bezoekerscentrum van het Sonsbeekpark wordt tot eind mei een aantal beelden van mij geëxposeerd. Omdat ik de komende tijd wel vaker mag tentoonstellen heb ik een aparte sectie "exposities" gemaakt. Door hier te klikken kunt u een kijkje nemen.


4 januari 2011
Website makeover

Mijn website heeft een facelift ondergaan, eigenlijk meer een complete makeover. Op het eerste gezicht is al duidelijk dat het uiterlijk van de site volledig is veranderd. Maar dat niet alleen: de indeling in galleries is gewijzigd, en er zijn oude beelden verwijderd en nieuwe toegevoegd.

Het vorige ontwerp was al weer zo'n twee jaar oud en, naar mijn eigen gevoel, hard aan vervanging toe. Dat is altijd een mooi klusje voor de donkere wintermaanden, met zijn korte dagen en lange avonden. Maar het duurde allemaal wat langer dan ik had gedacht: de afgelopen weken was het veel leuker om te gaan fotograferen dan om achter de computer te gaan zitten...


3 januari 2011
Landscape Photographer of the Year

In Groot-Brittanië werd dit jaar voor de vierde keer de Landscape Photographer of the Year georganiseerd. Het initiatief voor deze wedstrijd is door Charlie Waite genomen, één van de héle grote meneren van de Britse landschapsfotografie. Alleen beelden die in Groot-Brittanië zijn gemaakt mogen aan de wedstrijd mee doen. Veruit het grootste deel van de deelnemers komt dan ook van de eilanden zelf, maar dat drukt de kwaliteit van beelden niet. Integendeel: als je naar de winnende foto's van dit jaar kijkt, zie je dat het niveau van Britse landschapsfotografen bijzonder hoog ligt. Ik voel me dan ook vereerd dat ik met twee beelden een plaatsje tussen de winnaars heb kunnen veroveren.


3 januari 2011
Einde expositie

Vanochtend heb ik bij Dudok de foto's van de muur gehaald; de expositieperiode van tien weken is voorbij. Ik kijk terug op een geslaagde tentoonstelling: er zijn veel leuke reacties gekomen, ik heb nieuwe mensen leren kennen en het was erg leuk om vrienden en bekenden in Dudok te mogen rondleiden. Het voelde wel een beetje als mijn huiskamer. Maar het zit er dus op. De eerstvolgende expositie staat gepland in de zomer. Iedereen veel dank voor de getoonde belangstelling en de leuke reacties. En heel veel dank aan Robert Wittenberg en zijn team bij Dudok!


3 januari 2011
Winter!

De winter heeft dit jaar weer net zo hevig toegeslagen als vorig jaar. Ook nu vielen er weer grote hoeveelheden sneeuw. De afgelopen weken ben ik lekker veel op pad geweest, met name in de bekende gebieden het Deelerwoud en de Hatertse Vennen. Maar dit keer ben ik ook even kort naar het buitenland geweest: met de kerstdagen zat ik in de Ardennen. Daar lag tot wel 80 cm sneeuw. De omstandigheden waren geweldig, met zelfs een white out: mist en sneeuw tegelijkertijd, waardoor grond en lucht naadloos in elkaar overgingen. Dit tref je normaal gesproken alleen in de bergen aan.
Winterbeelden zijn op diverse plaatsen op de site opgenomen; een selectie is in nieuwe beelden te vinden.


20 november 2010
Opening expositie bij Dudok-Arnhem

Afgelopen woensdag, 17 november, was de officiële opening van mijn expositie bij Dudok. Na het welkomst- en openingswoord van Robert Wittenberg (directeur Dudok) hebben wethouder Margreet van Gastel en ik gepraat over fotografie, groen, de stad Arnhem en wat die met elkaar te maken hebben. Deze opzet was weer eens wat anders als een toespraak; ik vond het veel leuker zo. Het was lekker ongedwongen en spontaan.

De sfeer was sowieso heel erg leuk, op z'n Nederlands: het was gezellig. Veel vrienden en bekenden waren helemaal naar Arnhem gekomen, soms zelfs van heel ver. Maar het was ook fijn om mensen te spreken die ik nog niet kende.
De volgende dag heeft de pers aandacht aan de expositie en de opening besteed. Dagblad de Gelderlander plaatste een leuk artikel in de Arnhem-bijlage en op Arnhem-Direct werd een blog geopend. Publiciteit genoeg dus!


27 september 2010
Expositie bij Dudok-Arnhem

Van 27 oktober 2010 tot 3 januari 2011 exposeer ik landschapsfoto’s in café brasserie Dudok, Koningsstraat 40 in Arnhem. Onder de titel “Landschapsfotografie in en om Arnhem” laat ik een serie beelden zien die zijn gemaakt in een straal van ongeveer 30 km rondom de Groenste stad van Europa.
De opening van de expositie zal op 17 november om 19.00 uur plaatsvinden en worden verricht door wethouder Margreet van Gastel.

De tentoongestelde foto’s zijn gemaakt in bekende, én onbekende, natuurgebieden in de directe omgeving van Arnhem, zoals uiterwaardenpark Meinerswijk, de Posbank en het Kootwijkerzand. De beelden geven een goede indruk van mijn manier van fotograferen: de zoektocht naar bijzonder licht, heldere composities en de terugkerende thema's verstilling en rust. Het is hoe ik naar landschappen, en naar fotografie, kijk.

Tijdens de expositieperiode wordt ook aandacht besteed aan de "Groene Agenda" van Arnhem. Arnhem is in 2009 tot Groenste Stad van Europa uitgeroepen. Dit is aanleiding geweest tot het opstellen van Arnhems Groene Agenda, met als doel de specifieke waarden van het Arnhems groen te benoemen; voor de stad en haar bezoekers. Met diverse projecten gaat Arnhem inhoud aan haar groen geven. Meer informatie over de Groene Agenda kunt u hier vinden.


3 augustus 2010
Super Dolomieten

In juli heb ik drie fantastische weken in Zuid-Tirol in de Dolomieten doorgebracht. Eindelijk weer eens een keer naar de bergen. Eerst een week vakantie en daarna zeer intensief en bijna volcontinu aan het fotograferen. Lange dagen werden het, maar wat kostte het weinig energie. Het was zó mooi en het ging zó lekker!

Zuid-Tirol is het thuisgebied van twee bevriende Italiaanse fotografen: Georg Kantioler en Hugo Wassermann, in mijn ogen twee geweldenaars. Overigens niet alleen in mijn ogen: allebei hebben ze al vele prijzen bij fotowedstrijden gewonnen. Bovendien zijn ze ook nog eens heel aardig! Ik had allerlei tips voor mooie locaties gekregen, die me heel goed op weg hebben geholpen.
Er zijn daar zeven natuurparken, waarvan ik er twee (deels) bezocht heb: Naturpark Sextner Dolomiten en Naturpark Fanes-Sennes-Prags. Echt ruige berglandschappen en heel veel bloemen, dat zijn de thema's geweest. En, als sausje daar overheen, had ik ook nog regelmatig prachtig licht, zeker voor de zomer.

De trip eindigde met een avondje eten en drinken met Georg, Hugo, echtgenotes en nog een paar andere fotografen. Heel gezellig! Tijdens de avond werden al weer nieuwe plannen gesmeed voor een volgende reis, in oktober, volgens hun de mooiste tijd van het jaar. Ich bin gespannt!


16 mei 2010
Prijsuitreiking Glanzlichter
Afgelopen vrijdag, 14 mei, was de prijsuitreiking van de Glanzlichter wedstrijd. Samen met een aantal andere winnaars (Paul van Hoof, Jaco Ottevanger en Edwin Kats) ben ik naar München gereden om daar bij te zijn. Het gebeurt niet zo vaak dat je een prijs wint en deze kans wilde ik daarom niet laten lopen.
Het was een leuke happening, met veel ontmoetingen met collega fotografen en een gezellig diner als afsluiting. Een fotograaf die ik al lange tijd bewonder, Hugo Wassermann uit Südtirol, heb ik ontmoet en er zijn voorzichtige plannen om een keer in Südtirol af te spreken.

Rondom de prijsuitreiking wordt ook een groot fotofestival georganiseerd, met presentaties en een fotobeurs met zeer veel stands van fabrikanten van (grote en kleine) hebbedingetjes op fotogebied. Mijn verlanglijstje is weer aangevuld!

Graag wil ik ook via deze weg Mara Fuhrmann en haar team complimenteren met de perfecte organisatie van dit toch wel grootse evenement.

De volledige uitslag van de wedstrijd is op Glanzlicher te vinden.
 


30 maart 2010
Geslaagde workshop landschapsfotografie
Afgelopen zaterdag ben ik met een groep van 10 enthousiaste fotografen op pad geweest voor een workshop landschapsfotografie in Zuid-Holland. De maandagavond ervoor hadden we aan de hand van voorbeelden de theorie van landschapsfotografie besproken en nu mochten de deelnemers het geleerde in de praktijk gaan brengen.

Om kwart voor zes 's ochtends - ruim voor zonsopkomst - stonden we al bij de molens van Kinderdijk, één van de iconen van de provincie. Goede landschapsbeelden vereisen mooi licht, en dat kregen we! Ondanks de vrij dikke bewolking was er een periode van magisch licht, waarbij zonnestralen tussen de wolken door piepten.
's Middags zijn we naar een tweetal locaties in de Biesbosch geweest, een heel andere omgeving, met heel andere (licht)omstandigheden. Hier hadden we Hollandse luchten, goudgeel wuivend riet, mooi zonlicht en water. Genoeg om het een en ander mee te doen.

Aan het eind van een lange fotodag was iedereen bijzonder tevreden met de foto's die gemaakt zijn. Eén van de deelnemers heeft een verslag geschreven waarin o.a de volgende passage staat:
"We waren uiteindelijk met tien enthousiaste hobbyfotografen die zeker niet voor het eerst met fotografie bezig waren, maar de ervaring en de  toewijding die Wilco Dragt in zijn fotografie legt was een bron van inspiratie. Het zijn de details – die achteraf zo logisch lijken – die het verschil maken of je een kiekje maakt of iets dat je een kunstzinnige foto mag noemen. Dit gevoel voor details is ons bijgebracht.  Je moet bij natuurfotografie de tijd willen nemen, geduld uitoefenen tot de gewenste lichtval er is en verder rust en overzicht houden. Ik weet zeker dat de workshop foto’s heeft opgeleverd die een lijstje verdienen."
 


9 maart 2010
Succes bij Glanzlichter fotowedstrijd
Ieder jaar wordt in Duitsland de grote internationale fotowedstrijd Glanzlichter georganiseerd. Vorige week kreeg ik het fantastische nieuws dat ik met 2 foto's in de prijzen ben gevallen! Glanzlichter is een zeer grote wedstrijd met veel meer dan 10.000 inzendingen per keer, waaraan zowel beroeps- als amateurfotografen uit Europa en daarbuiten deelnemen.

Met een foto van een Aalscholver in de Oisterwijkse vennen werd ik winnaar (!) van de categorie "vogels", en dat voor een landschapsfotograaf! Het is dan ook eigenlijk meer een landschapsfoto met een vogel erin. In de categorie "ijs" behaalde een in Schotland gemaakte foto van luchtbellen opgesloten in ijs een highlight.
De prijsuitreiking is op 14 mei in Zuid-Duitsland, en daar ga ik (uiteraard) naar toe.


Er was overigens meer succes voor fotografen van VNF-Nijmegen. Paul van Hoof werd ook categoriewinnaar en Theo Bosboom en David Pattyn behaalden ieder een highlight. Mooie prestaties!
Het gaat sowieso erg goed met wedstrijden de laatste tijd. Aan het begin van het jaar werden de winnaars van de Italiaanse Asfericowedstrijd bekend gemaakt.
Voor mij helaas geen prijs, maar dat werd meer dan goed gemaakt door Theo Bosboom (met maar liefst 4 prijzen waaronder een categoriewinnaar) en Edwin Giesbers.
 


11 februari 2010
Portfolio in Grasduinen
In het februari nummer van Grasduinen is een portfolio van mij opgenomen. De portfolio bestaat uit 7 foto's, die een goed beeld van mijn manier van fotograferen weergeven. Er is ook nog een soort van interview opgenomen, een profielschets. In het kort wordt verteld over het hoe en waarom van mijn passie voor fotografie.
Het nummer ligt vanaf 5 februari in de winkels.
 


december 2009
Presentatie op NVN natuurfotofestival 2010
Op 12 en 13 februari 2010 organiseert het Natuurfotografen Verbond Nederland (NVN) het 5e Internationaal Natuurfotofestival in Burger’s Zoo, Arnhem.
Er is opnieuw een inspirerend programma opgesteld en tal van bekende, en minder bekende, natuurfotografen geven hun kijk op de natuurwereld in vele prachtige presentaties. De hoofdgast is Jim Brandenburg uit de USA, door velen gezien als de beste natuurfotograaf ter wereld.

Naast buitenlandse fotografen komen ook Nederlanders aan bod. Ik vind het geweldig dat ik één van hen ben en ook een presentatie mag geven; ik denk toch dat dit het mooiste podium in Nederland is. Graag wil ik de organisatie voor deze mogelijkheid danken.

Het volledige programma, en overige informatie, is op de speciale natuurfotofestival site te vinden.
 


november 2009
Omslagfoto van roman Nelleke Noordervliet
Een foto van mij siert de omslag van de nieuwe roman van schrijfster Nelleke Noordervliet, "Zonder noorden komt niemand thuis". Ik ben hier erg blij mee, want zo vaak gebeurt het nu ook weer niet dat een natuurfoto de cover van een roman haalt.

De foto is in de Groote Peel gemaakt, aan het eind van een saaie dag toen de zon er toch nog even doorkwam. Een broertje van de foto is te vinden bij beelden van nederland.
 


oktober 2009
Nieuwe galleries
Er zijn drie nieuwe galleries toegevoegd: schotland 2, engeland en roemenië.


In september ben ik 4 weken in Groot-Brittanië geweest. De resultaten daarvan worden in schotland 2 en engeland getoond. In Schotland waren de omstandigheden lastig, zeer lastig zelfs. Ik weet dat het weer daar moeilijk en onvoorspelbaar kan zijn, maar dit keer was het wel heel wisselend, bijna om wanhopig van te worden. Voortdurend heb ik mijn plannen aan moeten passen, en ik heb ook lang niet kunnen doen wat ik van plan was. Uiteindelijk ben ik zelfs - een beetje uit frustratie - naar Engeland gegaan, naar North Yorkshire, het thuisland van landschapsfotograaf Joe Cornish. En daar zat het nu juist heel erg mee, een goede beslissing dus.
Ik ben ook nog in de gallery van Joe wezen kijken, in Northallerton. Ik ken een groot aantal beelden van hem uit boeken, maar om ze nu in groot formaat afgedrukt te zien was onvoorstelbaar. Zó mooi, zó perfect. Er hingen tientallen foto's aan de wanden van een prachtig Victoriaans pand, de één nog mooier en spannender dan de ander. Zeer inspirerend, en - met een knipoog - toch misschien ook weer niet. Het confronteert je namelijk wel heel erg met het geweldige niveauverschil.


Begin oktober was ik voor een opdracht van reisorganisatie SNP in Roemenië, in het Apuseni gebergte. Dit gebied ligt in het westen van het land, in Transsylvanië. SNP biedt in dit boeiende gebied een afwisselende wandelvakantie aan. Voor informatie over deze reis kunt u hier klikken.
Ik had maar drie dagen om te fotograferen, en dan moet het eigenlijk een beetje mee zitten, wil het lukken. En dit keer was het geluk wel helemaal aan mijn zijde! Alle dagen waren de omstandigheden echt perfect: mooi (zon)licht, mooie luchten, een mooi gebied, onvoorstelbare herfstkleuren en een begeleider die het gebied op zijn duimpje kende en wist hoe en waar het licht viel. Wat wil je nog meer? Het werden dus zeer aangename dagen. Een deel van de resultaten is te zien in roemenië.
 


4 april 2009
Prijsuitreiking Asferico 2009
Op zaterdag 4 april vond in het Noord-Italiaanse Marano Luganare de prijsuitreiking van de Asferico fotowedstrijd plaats. Uiteraard wilde ik daar bij zijn; het is immers mijn eerste internationale prijs! Samen met Marijn Heuts, ook prijswinnaar, ben ik op en neer naar Italië gevlogen.

De ceremonie viel samen met een fotofestival, waar verschillende bekende en onbekende Italiaanse natuurfotografen een presentatie hielden. Het absolute hoogtepunt was de presentatie van Manuel Presti, BBC Wildlife Photograher of the Year 2005 (zeg maar de Wereldkampioen natuurfotografie). Zijn serie was van een ontroerende schoonheid, het was visuele poëzie, zo mooi, zo puur, zo zuiver. Ik werd er diep door geraakt en ook enorm geïnspireerd; dit is de emotie die ik in fotografie zoek.
Alleen al deze presentatie was de moeite van de reis waard. En dan is het ook nog leuk om uitgebreid met de "meester" te praten en complimenten over je eigen foto's te krijgen. Ook de contacten met andere fotografen waren boeiend en inspirerend.
Alles bij elkaar was het voor mij een zéér geslaagd festival. Op naar volgend jaar!
 


maart 2009
Lente!
De lente is begonnen! Door de koude winter hadden we een veel latere start dan vorig jaar. Maar eindelijk brengen de voorjaarsbloemen weer kleur in de natuur: Krokus, Sneeuwklokje en Narcis zijn al volop te zien. Het is weer genieten om buiten met de fotospullen bezig te zijn.
En ook de eerste terrasjes zijn gespot...
 


februari 2009
Succes bij Asferico fotowedstrijd
Een paar weken geleden kreeg ik fantastisch nieuws uit Italië. Ik ben met 2 foto's in de prijzen gevallen in de Asferico fotowedstrijd. Deze wedstrijd werd voor de derde keer gehouden en is inmiddels uitgegroeid tot een wedstrijd waaraan zowel beroeps- als amateurfotografen uit Europa en daarbuiten deelnemen.

Met een foto van het Kootwijkerzand werd ik winnaar (!) van de categorie landschappen. In de categorie moeraslandschappen behaalde een foto van de Oisterwijkse Vennen een highly commended. Dit is de eerste keer dat ik bij internationale wedstrijden in de prijzen val. Ik ben er dan ook heel erg blij mee. Begin april zal ik naar Italië reizen om bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn.

Er was overigens veel meer Nederlands succes. Drie vrienden van me, Edwin Giesbers, Paul van Hoof en
Theo Bosboom, allen ook lid van VNF-Nijmegen, behaalden ook mooie ereplaatsen. In totaal werden door leden van VNF-Nijmegen maar liefst 8 prijzen gewonnen.
Maar er waren nog meer winnende Nederlanders : Wendy Kreeftenberg en Peter Verhoog wonnen ieder ook een categorie, Peter won zelfs meerdere prijzen. Marijn Heuts en Jasper Doest maakten het Nederlandse succes kompleet.

Alle winnende beelden staan op de Asferico website.
 


februari 2009
Eervolle vermelding bij NVN natuurfotograaf van het jaar 2009
In 2009 heeft de NVN voor de eerste keer een natuurfotowedstrijd gehouden. Tijdens de prijsuitreiking in het Haagse Museon bleek de kwaliteit van de inzendingen hoog.
In de categorie vogels behaalde ik de 5e plaats met een foto van een Aalscholver in de Oisterwijkse Vennen.

David Pattyn, ook VNF-Nijmegen lid, werd met een fenomenale foto van de Oisterwijkse Vennen overall winnaar en daarmee NVN Natuurfotograaf van het jaar 2009.

De volledige uitslag staat op de NVN website.
 


januari 2009
Geslaagde fotoreis naar Schotland
Van eind december tot medio januari ben ik twee weken in Schotland geweest. Je weet nooit hoe het weer daar kan zijn, maar ik heb het niet slecht getroffen. Daardoor had ik behoorlijk wat mogelijkheden.
In totaal ben ik op 5 verschillende locaties geweest, waarvan ik er één een beetje kende. In de Highlands was ik in Glencoe, rondom Inverness, aan de noordwestkust en in Glen Affric. Ten noordoosten van Inverness heb ik ook nog twee trips naar de Moray Coast gemaakt.

Het was een geslaagde reis, met mooie resultaten. En ik heb veel aan scouting voor een volgend bezoek kunnen doen. Want, voor de komende jaren heb ik een prachtig land ontdekt.

nieuws landschapsfotograaf fine art landscape photography